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アイヤーヴァリ : ミニ英和和英辞書
アイヤーヴァリ[ちょうおん]
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〔語彙分解〕的な部分一致の検索結果は以下の通りです。

: [ちょうおん]
 (n) long vowel mark (usually only used in katakana)

アイヤーヴァリ : ウィキペディア日本語版
アイヤーヴァリ[ちょうおん]

アイヤーヴァリ(タミル語:அய்யாவழி - 父の教え)は、19世紀中期の南インドに起源を持つ一神教。〔The 'zhi' (ழி) in the word, 'Ayyavazhi', is a retroflex, and it is correctly transliterated according to the National Library at Calcutta romanization as ayyavali.〕 centered on :en:Ayya Vaikundar and on his life and teachings as present in Ayyavazhi scriptures. 支持者たちは独立した宗教だと考えているが、インド政府から公式な認定は受けておらず、〔 G.Patrick's ''Religion and Subaltern Agency'', Chapter 5, Page 120,121. 〕信者はヒンドゥー教徒として集計されている。〔Dr.R.Ponnu's, ''Sri Vaikunda Swamigal and the Struggle for Social Equality in South India'', Ram Publishers, 2000, Page 64, Birth of a New Sect. (This book says that Ayyavazhi was a sect of Hinduism, Officially which indirectly states that Ayyavazhi followers are counted with Hinduism during Census) 〕〔 Madurai News Letter, Thozhamai Illam, Kanyakumari, Page 9. This site (News letter) tells about a discussion in swamithoppe, and Ayyavazhi as an important sect of Hinduism See this Pdf 〕また信者以外でも一部の社会学者〔 V.T. Chellam's ''Thamizhaka Varalarum Panpadum'' Chapter 12, Page 493 Heading "Vaikunda!--> Samikal'' (1810 - 1851) " Line 11 "Ayyavazhi religion gets originated". 〕や宗教学者〔 ''G.Patrick's Religion and Subaltern Agency'', Chapter 5, Page 91 "By the middle of nineteenth century, AV had come to be a recognisable religious phenomenon, making it's presence felt in South Tiruvitankur and in the southern parts of Tirunelveli." 〕〔 Samuel Mateer, ''The Land of Charity '', '''' page 222 - 223, "this singular people display considerable zeal in the defence and propagation" 〕はアイヤーヴァリを独立した宗教だと見なしている。
アイヤーヴァリの理念と哲学はAyya Vaikundarの教えと''Akilattirattu Ammanai''や''Arul Nool''といった聖典に基づいている。そして、Ayya Vaikundarは:en:TrimurthiManuアヴァターラである。アイヤーヴァリは神話や慣習の多くの要素をヒンドゥー教と共有しているが、一方で、善と悪の対立の概念や:en:Dharmaなど、多くの面で異なっている。〔G.Patrick's, ''Religion and Subaltern Agency'', The Religious Phenomenon of Ayya Vali, Page 111-113,〕 アイヤーヴァリはヒンドゥー教の一宗派として始まり、〔Dr. R.Ponnu's, ''Sri Vaikunda Swamigal and the Struggle for Social Equality in South India'', Ram Publishers, Page 98. 〕ヒンドゥー教の要素を一方では共有し、一方では再生成した。アイヤーヴァリはその中心的なDharmaによって:en:Dharmic religionに分類されるが、〔 G.Patrick's, Religion and Subaltern Agency, University of Madras, 2003, The Social Discourse of Ayyavali, Page:160-161.〕アイヤーヴァリのDharmaの究極の目的はアブラハムの宗教天国の概念に似たDharma Yukamにある。〔 G.Patrick's, ''Religion and Subaltern Agency'', A Sequential Narration Of The Salient Episodes From The Mythography of Ayya Vali, Page 220 〕
アイヤーヴァリは南インド全体に広く受け入れられているが、〔 Dr. R.Ponnu's, ''Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India'', 2000, Page 100, ''"At present thousands of Pathis (Nizhal Thangals) are seen throughout South India."'' 〕南部のタミル・ナードゥ州カンニヤークマリティルネルヴェーリトゥーットゥックディなどに非常に多くの信者を持つ。〔V.T. Chellam's, ''Thamizhaka Varalarum Panpadum'' Chapter 12, Page 494 ''"The refined religious system by Vaikunda Samikal spread in the Southern districts of Thiruvithancore and Tamil Nadu."'' 〕
19世紀中のアイヤーヴァリの急速な成長は、キリスト教の宣教師によって記録されている。〔 See the LMS Reports gathered in the article Ayyavazhi in reports by Christian missionaries from the book ''Religion and Subaltern Agency''. 〕Vaikundarの活動とアイヤーヴァリの成長は19世紀の:en:Travancore〔 Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India, Page 63, ''"The religious reform of Sri Vaikunda Swamigal left an everlasting influence on South Travancorean society."''〕とタミル社会〔 G.Patrick's, ''Religion and Subaltern Agency'', University of Madras, Page 90-91.〕に改革と革命をもたらし、南インドの封建制社会に激しい衝撃を与えた。〔 Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India, Page 86. 〕'Religion and Subaltern Agency''. 〕Vaikundarの活動とアイヤーヴァリの成長は19世紀の:en:Travancore〔 Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India, Page 63, ''"The religious reform of Sri Vaikunda Swamigal left an everlasting influence on South Travancorean society."''〕とタミル社会〔 G.Patrick's, ''Religion and Subaltern Agency'', University of Madras, Page 90-91.〕に改革と革命をもたらし、南インドの封建制社会に激しい衝撃を与えた。〔 Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India, Page 86. 〕'. 〕Vaikundarの活動とアイヤーヴァリの成長は19世紀の:en:Travancore〔 Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India, Page 63, ''"The religious reform of Sri Vaikunda Swamigal left an everlasting influence on South Travancorean society."''〕とタミル社会〔 G.Patrick's, ''Religion and Subaltern Agency'', University of Madras, Page 90-91.〕に改革と革命をもたらし、南インドの封建制社会に激しい衝撃を与えた。〔 Sri Vaikunda Swamigal and Struggle for Social Equality in South India, Page 86. 〕
== 語源 ==

''Ayyavazhi''という名前の起源は知られておらず、以下に示す例のように多くの説があるがそれらはさほどかけ離れてはいない。
*''Ayyaの教え'' - :en:Ayya Vaikundarの教えから。〔 R.Shanmugam's, Narayana Kulatthil Narayanar Avataram, Page:188〕
*''父の教え'' - タミル語の ''Ayya'' (父) + ''vazhi'' (道)から。タミル語では Ayya は ''親愛なる父親'' の意味で使われるのが一般的であることから。〔Dr.R.Ponnu's, Sri Vaikunda Swamigal and the Struggle for Social Equality in South India, Ram Publishers, 2000, Page 68, Sub heading: "Reverence as Ayya" 〕.
*''Masterの究極の真理''〔 ''Akilathirattu ammanai Arappadanool'', Fisrt Stage, page 27, published by Vaikundar Seva Sangam 〕 - タミル語の ''Ayya'' (Master) + ''vazhi'' (究極の真理)。 文学的な慣用表現から。
*''導師(Guru)の宗教システム'' - タミル語の ''Ayya'' (導師 - :en:Guru) + ''vazhi'' (宗教システム - ''vazhibadu'')から。
*神の神聖な歩み - ''Ayya'' (神) + ''vazhi'' (統一への道)〔 Arisundara Mani's ''Akilathirattu Ammanai Parayana Urai'' Chapter 1, Page 4. 〕
タミル語の ''Ayya'' には父、導師、優れた人、品位のある人、尊敬される人、マスター、王、先生、教師など様々な意味があり、''vazhi'' にも同様に、道、教え、マナー、方法、様式、原因、古式、継承、宗教システム、理由など多くの意味があるため、同様のフレーズはいくらでも見つけることができる。

抄文引用元・出典: フリー百科事典『 ウィキペディア(Wikipedia)
ウィキペディアで「アイヤーヴァリ」の詳細全文を読む




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